Σάββατο 6 Ιουνίου 2015

Hakka Kuntao Silat DeThouars (1ο μέρος)

Άρθρο του εκπαιδευτή Ευάγγελου Ζορμπά, πληροφορίες www.jkd.gr

Η μαχητική τέχνη Hakka Kuntao Silat DeThouars προέρχεται από την Ινδονησία και εστιάζει στην άοπλη μάχη και στην μάχη με μαχαίρι, η τέχνη είναι μίξη των τοπικών τεχνών μαχαιριού Pencak Silat του Ινδονησιακού αρχιπελάγους με στοιχεία παραδοσιακού Shaolin και Wudang Kung Fu (συστήματα που είχαν μεταναστεύσει στην Ινδονησία), Western Boxing, Western Fencing και Grappling.  Η τέχνη πέρασε στις ΗΠΑ με τον Willem DeThouars, ο οποίος ασχολείται με αυτές τις τέχνες όλη του την ζωή.  Γεννημένος στην Δυτική Java εκπαιδευόταν από την παιδική του ηλικία με τον παραδοσιακό τρόπο στις μαχητικές τέχνες.  Ο πατέρας του, οι θείοι του και τα αδέρφια του ήταν είναι επίσης καταξιωμένοι εκπαιδευτές Silat. Τα αδέρφια του Maurice και Paul δυστυχώς απεβίωσαν και εν ζωή είναι μόνο ο Willem και ο αδερφός του Victor.

Η μαχητική τέχνη Hakka Kuntao Silat DeThouars έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

1. Όπλα Άνω Κορμού, χτυπήματα με πυγμές (Pukulan), παλάμες, πήχεις, αγκώνες, ώμους και κεφαλιές, κλειδώματα και λαβές (Kunci), άμυνες και αποκρούσεις (Tangkisan).

2. Όπλα Κάτω Κορμού, λακτίσματα (Tendangan), πατήματα, γονατιές, ρίψεις (Bantingan), ανατροπές (Kinjit) και παγιδεύσεις με τα πόδια (Foot & Leg Trapping), κινητικές αποφυγές (Elak) και πλάγιοι βηματισμοί (Gelek). 

3. Jongkok Παραγωγή βαλλιστικής ενέργειας μέσω σωματικής βύθισης (SquattingSinkingRooting).

4. Puturan Παραγωγή βαλλιστικής ενέργειας μέσω σωματικής περιστροφής (Gyroscopic Rotation).

5. Gosok Παραγωγή βαλλιστικής ενέργειας μέσω απορρόφησης της ενέργειας του αντιπάλου (DrawingRubbingScraping).

6. Άοπλη και ένοπλη μάχη, ο ασκούμενος στην Τέχνη μαθαίνει να αντιμετωπίζει τους αντιπάλους πρώτα άοπλα και μετά ένοπλα, με την λογική ότι οι πιο πιθανές μορφές επίθεσης υλοποιούνται μέσω ενέδρας και αιφνιδιασμού.

7. Οικονομία κίνησης και ενέργειας, η Τέχνη δημιουργήθηκε για επιβίωση και δεν συσχετίζεται με μαχητικά αγωνίσματα, προτεραιότητα είναι η άμεση εξουδετέρωση του αντιπάλου και η ασφαλής διαφυγή.

8. Adhesion, άμεση προσκόλληση πάνω στον αντίπαλο σε αρχικό χρονικό στάδιο για την απόκτηση ελέγχου των μελών και τερματισμό των επιθέσεων του αντιπάλου.

9. Muscle Memory, μέσω της επανάληψης οι κινήσεις γίνονται δεύτερη φύση στον ασκούμενο για να αυτοματοποιήσει τις αντιδράσεις του. Η καθημερινή εξάσκηση στις φόρμες Djurus και Langkas εξυπηρετεί αυτόν ακριβώς τον σκοπό...

10. Off-balance, η αποδόμηση και η πρόκληση ανισορροπίας στον αντίπαλο είναι από τις πρωταρχικές στρατηγικές της Τέχνης, αυτό υλοποιείται με τον έλεγχο του κρανίου ή της λεκάνης ή των γονάτων ή με στρέψη της σπονδυλικής στήλης του αντιπάλου, καθιστώντας ανίκανο τον αντίπαλο να παράγει βαλλιστικό έργο.

11. Petjut Kilat Silat, οι επιθέσεις στην Τέχνη είναι καταιγιστικές, με πλήξη συγκεκριμένων ανατομικών στόχων και βασίζονται σε μελετημένη μηχανική σώματος (Body Mechanics) για την αποδοτική παραγωγή ενέργειας. Το τρίπτυχο των στρατηγικών επιθέσεων Petjut (Whiplash), Kilat (Thunder bolt) και Silat (The skill behind the Art of killing) καθιστούν την Τέχνη Hakka Kuntao Silat DeThouars μία από τις πιο αποδοτικές μαχητικές τέχνες αυτοπροστασίας στον κόσμο... 

12. Tearing, Joints & Bones Breaking, η εκμηδένιση της αξιομαχητικότητας του αντιπάλου, ο τερματισμός της συμπλοκής και η δημιουργία ασφαλούς διαφυγής επιτυγχάνεται στρατηγικά σε δεύτερο χρόνο με πρόκληση κινητικών και μηχανικών δυσλειτουργιών στο σώμα του αντιπάλου (ρίξη τενοντικών συνδέσμων, εξαρθρώσεις και θραύσεις οστών)...

13. Quick Recovery, η Τέχνη λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη τις Μαζικές Επιθέσεις (Mass Attacks), η άμεση εξουδετέρωση του αντιπάλου και η γρήγορη απεμπλοκή είναι βασικά στοιχεία επιβίωσης... 

Το μεγαλύτερο αρχιπέλαγος της γης επεκτείνεται από την Μαλαισία μέχρι την Νέα Γουινέα, αποτελείται από πάνω από 13000 νησιά και εκεί αναπτύχθηκε η θανατηφόρα μαχητική τέχνη Pencak Silat. Σε αυτό τον γεωγραφικό χώρο μέσα από πολέμους, εμπόριο, μεταναστεύσεις πληθυσμών και πρόσμιξη πολιτισμικών στοιχείων αναπτύχθηκε και μεταλλάχθηκε η τέχνη Σιλάτ από τον 4ο μέχρι τον 20ο αιώνα μΧ, οι επιρροές είναι έντονες από διάφορα μαχητικά συστήματα και προέρχονται από Κίνα, Ινδία, Νεπάλ, Αραβία και Φιλιππίνες.  Υπάρχουν κυριολεκτικά εκατοντάδες στυλ της τέχνης στην Ινδονησία, Μαλαισία, Σουμάτρα, Μπαλί και Ιάβα, αυτή την στιγμή θεωρούνται ως πιο αξιόλογα και διαδεδομένα τα εξής: Hakka Kuntao Silat DeThouarsMaphilindo Silat, Bukti Negara, Silat Lincah, Mande Muda, Bersilat και Pukulan Serak. (Pencak σημαίνει σωματική κίνηση, η λέξη προέρχεται από τις εξής λέξεις Peng (απόκρουση), Tja (γροθιά) και Te (λάκτισμα), Silat σημαίνει μάχη, η έκφραση έχει την έννοια της μάχης χρησιμοποιώντας τεχνικές αυτοάμυνας).

Το Pencak Silat έχει 3 μαχητικούς τομείς:
1.      Pentjak Silat (αυτοάμυνα)
2.      Penjang Gulat (πάλη)
3.      Ujungan (όπλα)

Στον πρώτο τομέα ο ασκούμενος μαθαίνει Djurus (κινήσεις του άνω κορμού και τεχνικές χεριών), Langkas (βηματισμοί), Sambuts (γυμνάσματα δύο ατόμων), Kembangan (ελεύθερη, μη προκαθορισμένη σκιαμαχία shadow-boxing), Sikap’s (στάσεις σώματος), Gerak’s (κινήσεις) και Serangan (επίθεση). Οι στάσεις σώματος και οι κινήσεις διαθέτουν ροή, αρμονία, εκρηκτικότητα και οι κινήσεις μιμούνται διάφορα ζώα όπως: Monyet Μαιμού, Kera Πίθηκος, Harimau Τίγρη, Pamacan Πάνθηρας, Ular Senduk Κόμπρα, Ular Sawa Πύθωνας και Blekok Ερωδιός.
Στον δεύτερο τομέα ο ασκούμενος μαθαίνει πάλη, ρίψεις, έλεγχο του σώματος του αντιπάλου με συνδυασμό γρήγορων καταστρεπτικών χτυπημάτων, λαμβάνεται πάντοτε υπόψη ότι μία επίθεση μπορεί να είναι μαζική για αυτό ο ασκούμενος μαθαίνει να παλεύει και να μάχεται πολλούς επιτιθέμενους με γρήγορη αποδέσμευση.

Στον τρίτο τομέα ο ασκούμενος μαθαίνει την χρησιμοποίηση διάφορων όπλων όπως: Pisau μαχαίρι, Pedang σπαθί, Cabang τρίαινα, ραβδί, Toya κοντάρι, Kerambit, Keris εγχειρίδιο, Sarong (ύφασμα), σχοινί κ.α.  Καθώς μαθαίνει να χρησιμοποιεί διάφορα αντικείμενα από το γύρω περιβάλλον ως όπλα σε καταστάσεις αυτοάμυνας.  Στο Pencak Silat πρώτα ο ασκούμενος μαθαίνει άοπλη μάχη και μετά όπλα, σε αντίθεση με τα Φιλιππινέζικα μαχητικά συστήματα όπου συνήθως πρώτα μαθαίνει όπλα και μετά άοπλη μάχη.

Αν και κάθε στυλ Pencak Silat διαφέρει από άλλα παρόμοια στυλ σε ορολογία, τεχνοτροπία και φόρμες, όλα τα στυλ Pencak Silat διαθέτουν τα εξής κοινά σημεία και αρχές:

1. Kerojok, είναι η προετοιμασία του μαχητή στην αποτελεσματική αντιμετώπιση πολλαπλών μαχητών, μαζικών επιθέσεων και η χρησιμοποίηση θανατηφόρων τεχνικών για την εξουδετέρωσή τους.

2. Sepok Depok, είναι λακτίσματα όπου εκτελούνται όταν ο ασκούμενος βρίσκεται κάτω στο έδαφος. Κυρίως παρουσιάζονται τέτοιου είδους τεχνικές σε στυλ από την Σουμάτρα, σε αυτό τον γεωγραφικό χώρο οι βροχοπτώσεις είναι πολύ έντονες και το έδαφος πάντοτε είναι ολισθηρό και λασπώδες με αποτέλεσμα όλες οι συμπλοκές να καταλήγουν στο έδαφος. Με αυτό το σκεπτικό οι μαχητές του Pencak Silat προτιμούν να βρίσκονται στο έδαφος και να λακτίζουν καταστροφικά τον αντίπαλο παρά να βρεθούν σε κατάσταση πάλης.

3. Χρησιμοποίηση χτυπημάτων με αγκώνες, με το κεφάλι, με ανοικτή παλάμη, με την κόψη της παλάμης, με τις γροθιές, foot trapping, ρίψεις και τεχνικές κλειδωμάτων παρουσιάζονται σε στυλ από την Ιάβα.

4. Sarong, είναι ένα παραδοσιακό ύφασμα που προέρχεται από το Μπαλί και το φοράνε γύρω από την μέση όλοι οι ασκούμενοι στο Pencak Silat, χρησιμοποιείται σε τεχνικές αφοπλισμού, πνιγμού, καθήλωσης και ελέγχου.

5. Hit-Trapping, στιγμιαίος έλεγχος των μελών του αντιπάλου (hand & foot trapping) για την προετοιμασία εκτέλεσης ισχυρών χτυπημάτων, οι ασκούμενοι χρησιμοποιούν δύο βασικά γυμνάσματα για την επίτευξη αυτού του ελέγχου: Kilet (sticky hands) και Kaki Nempel (sticky feet).

6. Γυροσκοπική Περιστροφή, είναι η μετακίνηση και η περιστροφή του σώματος του αντιπάλου για πρόκληση απώλειας ισορροπίας και ρίψης, χρησιμοποιούνται αρχές μηχανικής σώματος για την επίτευξη αυτού του στόχου.

7. Συνεχής Ροή, αδιάκοπη ροή χτυπημάτων και σωματικής κίνησης. Ο ασκούμενος μαθαίνει να μην επανατοποθετεί σε μία αρχική θέση τα όπλα του (χέρια, πόδια, μαχαίρι) μετά από την ολοκλήρωση μίας αρχικής επίθεσης, αλλά την συνέχιση διαφορετικών χτυπημάτων και αποκρούσεων σε άλλες γραμμές επίθεσης.

8. Καταστροφές (Destructions), ο ασκούμενος μαθαίνει να καταστρέφει με την χρησιμοποίηση του αγκώνα, πήχη, γροθιάς και κόψη της παλάμης οποιουδήποτε εισερχόμενου χτυπήματος από τον αντίπαλο. Έτσι επιτυγχάνεται η μείωση της μαχητικής ικανότητας του αντιπάλου και η δημιουργία ανοίγματος για αντεπίθεση.

9. Εξάλειψη του κινδύνου, ο ασκούμενος μαθαίνει για την ασφαλή του διαφυγή από μία συμπλοκή να εξασφαλίζει ότι ο αντίπαλος έχει εξουδετερωθεί αποτελεσματικά, ώστε να είναι ανίκανος για μία άμεση αντεπίθεση.  

Η Ακαδημία Μαχητικής Τεχνολογίας Jeet Kune Do βρίσκεται στην Αθήνα, στην διεύθυνση: Δήλου 9, (κάθετα στην Φορμίωνος, σύνορα Βύρωνα-Καισαριανής).  

Εύκολη πρόσβαση από το κέντρο της Αθήνας με το λεωφορείο 732 (Αγ. Φανούριος - Ακαδημία - Ζωοδ. Πηγή) (στάση 9η Φορμίωνος).

Επίσης πρόσβαση με την τοπική Δημοτική Συγκοινωνία του Δήμου Βύρωνα με το λεωφορείο 10 (Καρέας - Ντάνκαν) και το λεωφορείο 20 (Κουταλάς - Αγ. Λάζαρος) (στάση Φωκαίας). 

Για οδηγίες πως να έρθετε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον Google Χάρτη της Ακαδημίας.

Επίσημη ιστοσελίδα της Ακαδημίας: http://www.jkd.gr
Πληροφορίες για ιδιαίτερα μαθήματα: http://www.jkd.gr/privatelessons.html

Το παρόν άρθρο αποτελεί αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας και διέπεται από τις εθνικές και διεθνείς διατάξεις περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Συνεπώς, απαγορεύεται ρητά η αναδημοσίευση, αντιγραφή, μετάφραση και τροποποίηση με οποιονδήποτε τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά χωρίς τη ρητή προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του αρθρογράφου!